Älskar gammla hus

Detta hus promenerar jag förbi minst en gång om dagen  . Tyvärr ligger den så nära vägen men ändå så vacker . Här om dagen frågade jag några som kan detta och fick en underbar berättelse  som jag nästan kunde anat .
 
 
 Villa Skogshyddan, kulturhistoriskt hus som uppfördes 1889 där några av Sveriges kändaste kulturpersoner bott. Wendela Hebbe, Sveriges första kvinnliga journalist. Wendelas berömda dotter operasångerskan Signe Hebbe. Det sägs att hon höll konsert ifrån balkongen från övre våningen. Jägmästare Simon Plazikowski och sist men inte minst statsminister Hjalmar Branting har bott i huset som är ett av Nynäshamn äldsta. Ett fantastiskt hus där historien och känslan av spännande möten finns kvar i väggarna. En spännande kärlekshistoria finns att läsa om, som att af Ekenstam son ristade in sitt namn på husets veranda fönster med en diamant när han uppvaktade Emma Plazikowski, dotter till jägmästare och byggmästare Simon Plazikowski. Miljön med bevarade kakelugnar, fönster och lister finns kvar och så vitt jag vet även fönstret med af Ekenstams namn. Finns många fina bilder på kommunens bildarkivLena Hentschel skrev detta till mig 
Blir glad i själen kul att det finns arkiv  ska in där och rota och se hur villan såg ut på den tiden 
Allmänt | |
#1 - - Syrran:

Ikväll har jag roat mig med att titta på alla dina bilder på istagram.Så mycket fint du fotat undrar om du inte skulle blivit fotograf.Alla fina hus och naturbilder,undrar om ingen i din lilla stad skull vilja ställa ut dina bilder.

Upp