Skolarkiven berättar

Ja det är ju skillnad på skolan nu och förr .
 
 Den 18 Juni 1842 fick vi i Sverige en folkskolestadga var det först 40 år senare  som en 6 årig skolplikt infördes  1882
 
1919 samorddnades småskolan och folkskolan tillenenhetlig sexårig skola  1936 infördes sjuårig skolplikt 
 
1941 kanske resultat av 2 världskriget infördes englskan som första utländska språk i folkskolan  den 9 åriga obligatoriska grundskolan togs beslut i rikstaden 1962  men det dröjde fram till 1971 innan systemet var fullt genomfört i hela landet .. 
 
Ja jag minns det så väl närjag trodde min skola var klar för alltid så fick jag snällt bänka mig ett år till suck 
 
 
Denna artikel  hittade jag i tidningen  Släkt Historia   nr 6
 
 
Att jag fann den var av en slump för jag tänkte kolla upp mors och fars skolor. mest var de gick någonstans .. Mor i Sthlm och far i småland tror västervik  men ska bli kul och luska lite 
Allmänt | |
#1 - - Pernilla Johansson:

Min mamma gick 8 år i skolan, till Mullsjö hade det inte kommit att det skulle vara 9 år. Jag tror hon gick ut 1964, året efter så blev det 9 år om jag fattade henne rätt...

Svar: lite senare då än i sthlm
Biggan

Upp